Luukku 13: Onnettomuudet hevosten kanssa

Minulle ei varsinaisesti ole mitään pahempaa sattunut hevosten kanssa. Kerran olen joutunut ambulanssilla sairaalaan ja se oli toissakesänä kun tipuin Simolta estevalkussa. Ilmeisesti yhdeksän tunnin työpäivä, nestehukka ja kahdeksikon ratsastaminen laukassa oli liikaa pääkopalle ja tupsahdin alas selästä. Mielestäni en edes lyönyt päätäni vaan liuin kyljelleni, mutta muisti meni silti ja sairaalareissuhan siitä tuli. Aivotärähdys se oli ja kahden viikon sairasloma + ratsastuskielto.

Putoamisia on ollut useita kymmeniä, mutta olen kehittynyt putoamisessa melko hyväksi ja yleensä tipahdan räsynukkena kyljelleni. Minulta ei ole kolmenkymmenen vuoden aikana murtunut ainuttakaan luuta. Mikä varmaan johtunee painavista ja tiheistä luista, jotka ei niin helpolla murrukaan.


Putoamisten lisäksi minua on potkaistu kaksi kertaa jalkaan. Blenda potkaisi ensimmäisinä päivinään meillä kun hain Iitua tarhasta. Taluttaessani Iitua talliin, laukkasi Blenda ohi ja monotti kohti Iitua. Minä olin tietty välissä ja sain osuman reiteeni. Iso kuhmu ja mustelma tuli, mutta ei sen kummepaa. Toisella kertaa Iitu 3v potkaisi taluttaessa. Iitu kulki pitkällä ohjalla takanani kun yhtäkkiä ryntäsi ohitseni ja mennessään pukitti osuen polveeni, jolloin minulta meni jalat alta ja Iitu tuhosi hienot, uudet pikalukkosuitsensa.

Olen vissiin ollut aika onnekas, vaikka hevosten kanssa onkin sattunut ja tapahtunut yhtä sun toista. (nyt pitäisi varmaan koputtaa puuta..)

Kuvia putoamisistani en löytänyt, mutta tässä videolla on yksi:

Kommentit

Suositut tekstit