Hevosen kanssa liikenteessä

Yksi monista asioista, joka on minua kummastuttanut jo pitkään on kanssaihmiset liikenteessä. Varsinkin kun olen hevosella liikkeellä. Liikuin sitten kärryjen kanssa tai ratsain niin on jännää seurata autoilijoiden tekemiä ratkaisuja.

Esimerkiksi eilen kun olin kärrylenkillä tässä meidän tien ohi menevällä hiekkatiellä. Tie on päästä päähän reilu kolmisen kilometriä pitkä ja käyn yleensä tien toisessa päässä kääntymässä kärryillä. Aina auton nähdessäni hidastan hevosen käyntiin ja pysähdyn lähimpään tienristeykseen odottamaan, että auto pääsee rauhassa ohi. Eilen olin kahden metrin päässä tien risteyksessä aikeissa väistää sinne, kun takaa tuli auto. Minua suuresti ihmetyttää autoilijoiden logiikka, kun pitää väkisin lähteä puskemaan ohi tien kapeassa kohdassa vaikka ihan muutaman metrin päässä olisi risteys. Jos hieman hölläisi kaasujalkaa, ehtisi hevonen risteykseen ja pääsisi helposti ajamaan ohi.


Onneksi minulle on vain kerran käynyt niin, että kärrylenkillä ollessani takaa tuleva auto on töötännyt tietä, vaikka en pääse yhtään sen reunempaan kuin jo olen, ilman että pyörät tippuu ojaan ja kärryt menee ympäri. Pahaksi onneksi tuolloin olin ensimmäisiä kertoja Iitun kanssa kärryillä lenkillä tiellä. Onneksi Iitu on niin rauhallinen, että vain hieman hätkähti tööttäyksestä. Joku reaktiivisempi hevonen olisi voinut pelästyä ja hypätä kärryjen kanssa suoraan auton päälle, tai lähteä kauhuissaan laukkaamaan tuhatta ja sataa tuhoten kaiken mitä eteen sattuu.


Monta kertaa olen saanut kiitellä näitä varmoja, rauhallisia hevosia, jotka eivät juuri liikenteessä hätkähdä. Ollaan tavattu liikenteessä jos jonkinlaista kulkuvälinettä tukkirekoista sähköpyöriin. Usein olen miettinyt, että mitä jos minulla olisikin jokin säikympi tapaus alla kun välillä tulee ohi sellaisia ihmisiä, jotka eivät hidasta tippaakaan nähdessään hevosen. Myös ratsain hidastan hevosen tottakai käyntiin kohdatessani auton ja siirryn ojan pientareelle, jotta auto pääsee tilavasti ohi. 

Suurin riski on ihmisten kotipihojen ohitus samaan aikaan auton kanssa. Joku saattaa puuhastella pihalla jotain ihan tavallista tai pihassa saattaa olla jokin erikoinen laite tai tavara, mitä hevonen pelästyy. Pelästyessään pihassa olevaa asiaa, hevonen loikkaa tietenkin sivulle, eli keskelle tietä auton alle. Pari läheltä piti tilannetta on käynyt, mutta ne on onneksi tapahtuneet tunnollisten ja huomioivien autoilijoiden kanssa, joilla nopeus on jo valmiiksi ollut sen verran hidas, että ehtii reagoimaan yllättävässä tilanteessa.

Kulkupeli liikenteessä


Pääasiassa täällä meilläpäin liikkuu onneksi huomaavaisia autoiloijoita, niin että hevosetkin mahtuvat hyvin liikenteeseen. Toki toivon muilta hevosihmisiltä myös samaa, sillä lähistöllä on useita talleja, joiden hevoset liikkuvat alueella. Jos yksikin ratsukko kaahaa tai hölmöilee muuten liikenteessä, pilaa se harmillisesti kaikkien muiden maineen. Hevosihmisten käyttäytymisestä liikenteessä voinkin kirjoittaa kokonaan uuden tekstin, siitäkin riittää juttua :)

Kommentit

Suositut tekstit