Älä matkusta, ratsasta!

Kuinka moni syyllistyy toisinaan etenkin maastossa ratsastamisen sijaan matkustamaan hevosen selässä? Itse tunnustan syyllistyneeni tähän usein. Varsinkin jos hevonen on eteenpäin pyrkivä, jolloin tarvitsee lähinnä vain pidättää. Olen kesälomalla kolmatta viikkoa ja viimeisen kahden ja puolen viikon aikana on tullut ratsastettua -ja paljon! Olen ratsastanut molempia hevosia ja maastot eivät ole olleet mitään rentoja lenkkejä vaan niilläkin on tehty tosissaan töitä.

Iitun kanssa sateisessa metsässä

Hevoset on olleet tosi laiskoja ja väsyneitä pari viime viikkoa. Olen lisännyt kauran määrää molemmille. Etenkin Iitu on aiemmin saanut huijattua minua ottamalla vain lyhyitä spurtteja ja väsähtämällä sitten. Nyt olen ratsastanut vatsa tiukkana jalat Iitun ympärillä käyttäen paljon pohkeita. Iitu kyllä tekee mitä pyydetään kunhan ratsastaja jaksaa oikeasti ratsastaa sitä. Ollaan ravattu reilun kilometrin, puolentoista pätkiä yhteen menoon ja pohkeet saavat jatkuvasti muistuttaa ja ajaa eteen. Muutoin ravi väsähtää hölköttelyksi tai tippuu käyntiin. Myös pitkää, hallittua laukkaa on menty. Iitu harrastaa itse sellaisia vauhdikkaita lyhyitä laukkoja, mutta olen ajanut sitä laukkaamaan pidempiä matkoja. Pohkeet ja istunta saa ajaa jatkuvasti eteenpäin, jotta laukka pysyy yllä. Jos yhtään yrittää itse jäädä matkustamaan, tippuu laukka saman tien raville. Iitu tekee ja hienosti tekeekin, kunhan siltä pyytää. Kunto on ainakin noussut niin minulla kuin hevosilla.

Anu menee Simolla ohi

Iitu valppaana

Maastolenkki sateessa Iitun kanssa
Simoakin on ratsastettu ahkerasti 6 kertaa viikossa ja sunnuntaisin käydään 2-3 tunnin maastolenkeillä Norpan kanssa. Nuo lenkit ovat noin 14-20 km pitkiä ja niissä ravataan oikein pitkiä matkoja, mitkä nostavat kestävyyttä. Simolla näkyy nyt oikein vatsalihakset ja päärynäpömppökin on kutistunut. Joudun kyllä myöntämään, että ei minulla ole arkena minkäälaista mahdollisuutta harrastaa niin paljon kuin nyt lomalla. Kun hevoset otetaan tarhaan, täytyy samanlaista liikutusta jatkaa, jotta Simo ei ala taas pukittamaan kun on niin paljon energiaa.


Nyt on kaikissa kavioissa Scootit käytössä ja pois en vaihda

Simon kanssa kahdestaan matkalla kotia kohti


Ratsastuksen lisäksi loma on muutenkin mennyt hevosiin liittyvissä hommissa. Olen kaksi viikkoa lapioinut soraa ja kivituhkaa tarhan pohjaan, lisäksi lantalan pohja on siinä kunnossa, että betoniauto voi tulla ensiviikolla ja saadaan valu tehtyä. Lantalaan tehdään vielä kattokin. Kirjoittelen tuosta projektista erikseen.

Tänään päästään Simon kanssa pitkästä aikaa kouluvalkkuun oikein maneesille, jee! :)

Kommentit

Suositut tekstit